onsdag 23 december 2015

Årets Album 2015, plats 16: GHOST BATH - Moonlover

Jag minns hur min mamma brukade reagera när jag lyssnade på vrålmusik i min ungdom. "Man hör ju inte vad de sjunger" var en vanlig kommentar när band som Breach och Raised Fist skramlade på i pojkrummets stereo. Då skulle hon hört det atmosfäriska och progressiva black metalbandet Ghost Bath. Sången på deras fantastiskt vackra skiva Moonlover får nämligen vilken hardcoresångare som helst att framstå som en välartikulerad musikalartist i jämförelse. Det är mer jämranden och ångestladdade skrik än sång som frontmannen Dennis Mikula vräker ur sig i bakgrunden bakom den massiva och melodiösa ljudväggen som kännetecknar Ghost Baths mer intensiva stunder. Musikaliskt har man en hel del beröringspunkter med inte helt obekanta Deafheaven i och med mixen av atmosfärisk, melodisk black metal och post rock, och eftersom soundet på Moonlover påminner en hel del om deras kritikerrosade album Sunbather. Likheten banden emellan är dock inget som stör mig och det handlar verkligen inte om någon blek kopia. 

När introlåten "The sleeping fields" tonar ut och tar med mig i det melodiskt perfekta eposet  "Golden number" faller jag nämligen pladask. Det är någonting naivt och desperat över den vackra musiken och hur de egentligen ganska banala melodislingorna får ta en stor plats i ljudbilden. Det får mig också att dra associationer långt utanför metalgenren när jag lyssnar. Om Broder Daniel skulle återuppstå som ett black metalprojekt inbillar jag mig att de hade låtit som Ghost Bath gör på Moonlover. I min värld är det ett mycket positivt omdöme, andra tycker säkert annorlunda. Ett ytterligare plus får bandet för att man låter de lugna post rock-partierna ta stor plats, till och med som hela låtar. Kontrasten blir än större till när det sätter fart igen, vilket är ett effektfullt och alltid lika välkommet grepp.  

Bandet var tidigare helt anonymt och påstods länge komma från Chongqing i Kina. Det visade sig dock när Moonlover började ge bandet uppmärksamhet att de härstammar från inte fullt lika otippade Minot, North Dakota i USA. Om jag förstått det rätt kommer ryktet från att de tidigare legat på kinesiskt skivbolag och att de inte direkt ansträngt sig för att förneka den felaktiga uppgiften. Nu behöver Ghost Bath ingen sådan pikant detalj för att höja intresset. Musiken talar helt för sig självt.

Ghost Bath. Foto: Metal Archives



HELA LISTAN:
16. Ghost Bath - Moonlover

Kramar VV

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar