fredag 1 januari 2016

Årets Album 2015, plats 10: MINSK - The Crash and the Draw


Årets första dag är här, och det känns som det brukar i kroppen. Jag ser fram emot detta året. Jag tror till och med att det kan bli bättre än det förra. Politiskt, känslomässigt och mänskligt behöver inte 2016 prestera mycket för att bli bättre än 2015. Musikaliskt däremot, blir en tuffare uppgift att hantera. Men medan vi väntar på vrål som komma skall fortsätter vi tillsammans att minnas de fantastiska album som släpptes under 2015. Minsk med The crash and the draw till exempel, som mycket välförtjänt glidit in på topp tio med sin omvälvande och finstämmigt brutala hybrid av post och sludge metal. Om man undrar över ursprunget är det tyvärr inte Vitryssland, det hade ökat på mångfalden på denna pinsamt homogena lista, utan Illinois borta i Amerika. En fantastisk skiva har de i alla fall släppt, som fortfarande växer på mig för varje lyssning.

The crash and the draw öppnar övertygande och vann mig direkt med den i tempo och känsla mycket omväxlande "To the initiate". När sedan ett av plattans tyngre spår "Within and without" följer fattar man vinken. Det här är ett musikaliskt hantverk av rang. Minsk musik lyckas vara ångestfyllt vacker ena stunden, för att sedan krossa allt under sig med tyngd och brutalitet, och sedan vända tillbaka till ett lugn igen. Allt gjort så skickligt att man inte ens reflekterar över hur svårt det egentligen är att göra på ett övertygande sätt. Den röda tråden ligger i den desperation och det suggestiva som ligger som ett tungt täcke över bandets låtskrivande och inte minst den fantastiska sången, som för tankarna till Neurosis när den rör sig i dess mest desperata tonlägen. Brutalt ärliga "The way is through" är en personlig favorit i hård konkurrens med spåren som nämnts ovan och vackert avslutande "When the walls fell". När jag är på rätt humör är det här egentligen en klar topp fem av årets album, men när min kropp och knopp inte klarar det Minsk kräver av mig hamnar den lite längre ner. Det är helt och hållet mitt eget fel.

Minsk.


HELA LISTAN:
10. Minsk - The crash and the draw
11. Black Breath - Slaves beyond death
12. Ghost - Meliora
13. Napalm Death - Alex predator - Easy meat
14. Monolord - Vænir
15. Eidola - Degeneraterra
16. Ghost Bath - Moonlover
17. Soilwork - The ride majestic
18. Raised Fist - From the north
19. Turnstile - Nonstop feeling
20. Parkway Drive - Ire

Kramar VV

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar