fredag 16 december 2016

Årets album 2016 - Plats 16: BOMBUS - Repeat until death

Century Media Records, 26/2 - 2016

Bombus har i sin tredje fullängdare Repeat until death lyckats med att göra lyssnarvänlig och medryckande, refrängstark hårdrock, men som tål repetitionens nötande utan att mitt intresse falnar överhuvudtaget. Där är skivans titel mycket passande, och jag är beredd att skriva under på att jag kommer ta med mig Repeat until death ända in i döden. Det här är en sådan där skiva som du alltid kan ta fram när du kör hem från jobbet på fredagseftermiddagen och vill att friheten ska kännas på riktigt. Kanske vevar du ner rutan lite och låter håret fladdra i vinden. Kanske har du tagit en öl i smyg på jobbet och kör på fyllan. Bombus passar utmärkt i alla lägen.

Med Repeat until death har Bombus tagit ett kliv mot de stora arenorna, både produktionsmässigt och i låtskrivandet. Det är mycket fokus på starka melodier och refränger som sätter sig, allt filtrerat genom Feffe Berglunds (gitarr, sång) och Matte Säkers (gitarr, sång) raspiga sångregister. Superdängan "Rust" gick på repeat i mitt huvud hela sommaren, och när jag tröttnat lite på den hittade jag nya favoriter. Jag gillar verkligen draget att lägga in en balladliknande låt, och en mycket snygg sådan, i "I call you over (Hairy teeth, ptII)" ungefär mitt i skivan. Skivan som helhet växer med det lilla avbräcket från det man förväntar sig och när fina titelspåret "Repeat until death"sedan följer är man mycket mottaglig för det medryckande, riffstarka öset som är Bombus signum. Även om det är mer välpolerat och möjligtvis med mindre tyngd jämfört med tidigare skivor, är Repeat until death ett steg mot precis den plats där Bombus kommer erövra världen, en klubbspelning i taget. Jag bugar och bockar och tackar för showen.

Bombus.


HELA LISTAN:
16. Bombus - Repeat until death
17. Bölzer - Hero

Kramar VV

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar