söndag 11 december 2016

Årets album 2016 - Plats 20: WITCHCRAFT - Nucleus

Dags så att avtäcka det konststycke som det är att göra bokslut för året. 2016 har varit ett skitår politiskt och mänskligt (konstaterade vi inte det 2015 också?) men ett sjuhelvetes musikår om man gillar vrål. Som vanligt har jag gått helt på känsla i mitt urval av det som varit bäst. Skivor som framkallar starka känslor hos mig och dessutom lyckas med det konststycket även efter ett antal lyssningar, det är de som hamnar i toppen av den här listan. Som vanligt har det varit ett veritabelt helvete att rangordna, och frågar du mig om någon månad kommer du inte få samma lista igen. Men här följer i alla fall ett tappert försök. Jag ger er Årets album 2016. Som förra året blir det en nedräkning, så jag hinner tänka efter och älta mina val till förbannelse.

Nuclear Blast, 15/1 2016

Ett smidigt sätt att ta sig in i mitt på helårsbasis avgränsade musikhjärta är att jag helt enkelt upptäcker bandet när de råkar släppa nytt. Så är fallet med svenska Witchcraft, som tack vare att de musikaliskt ligger i en hemvist där jag sällan befinner mig, det vill säga i gränslandet mellan traditionell doom och psykedelisk 70-talsrock av det tyngre slaget, faktiskt flugit under min radar.

Det rådde gitarristen och sångaren Magnus Pelanders dock snabbt bot på när jag drog igång Nucleus för första gången tidigare i höst. Hans känslosamma stämma är en fröjd att följa och höjer Witchcraft till nivåer som liknande band inte brukar nå i min bok. Oavsett vilken känslomässig intensitet det är som ska levereras gör Pelander det med en närvaro och nerv som tränger ut ur musiken och rakt in i vrån där ryggmärgen förvarar själen. Vill man ha hela känslospektrat i en enda låt är titelspåret "Nucleus" ett lysande exempel.

Nu är Pelander inte ensam om att göra Nucleus till den behagliga resa skivan är, sin oblyga restid på 73 min till trots. Produktionen är tung och modernt snygg, vilket jag också ser som en viktig variabel bakom att jag hamnat i 70-talsträsket till slut. Sen går det ju inte att undvika att få glädjefnatt till låtar som fantastiska "The Outcast" med sitt folkmusikinspirerade och flöjtackompanjerade gung. Trots att Nucleus rymmer en hel del vemod får den betecknas som en glad start på årets lista. Det kan vi behöva.

Witchcraft.


Kramar VV

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar