torsdag 29 december 2016

Årets album 2016 - Plats 7: RUSSIAN CIRCLES - Guidance

Sargent House, 5/8 - 2016
Förtrollande, finstämmig och fantastisk post metal från Chicago är vad Russian Circles har att erbjuda. Guidance var länge en av de släpp jag sett mest fram emot detta året och med fina Memorial (2013) färskt i minne hade bandets sjätte fullängdare en hel del att bevisa. Och visst har trion levererat en mycket bra skiva som helhet, men när jag hörde de båda singlarna "Vorel" och, helt fantastiska, "Mota" hade jag väntat mig att detta skulle bli årets skiva. Nu är det ju ingen låt på Guidance som inte är bra. Skivans höjdpunkter är dock ovan nämnda alster och tunga "Calla", som alla tre kännetecknas av att de driver på i högre tempo och med mer tyngd än de andra låtarna. 

Russian Circles är ett sådant där band som jag alltid kan vända mig till och uppskatta oavsett sinnesstämning och väder ute. Guidance är också en sådan skiva och är mycket behaglig att vila öronen emot. Låtarna är skickligt hopsnickrade och inte bundna till det klassiska post rock-upplägget med ett evigt stämningsbyggande mot ett förväntat klimax, som ju förvisso också verkligen har en charm. Just det brottet mot genrens klassiska upplägg är som tydligast på en låt som "Mota", som mer matar på från start till slut, utan att vara för repetitiv. 

Allt sammantaget är Guidance en fantastiskt vacker skiva som torde vara lättillgänglig även för fans av musik en bit utanför metalsfären. Och den är verkligen värd sin plats på denna lista. Med den har vi dock inte sett Russian Circles potential fullt ut. I min värld är den nämligen enormt hög. 

Russian Circles.


HELA LISTAN:
7. Russian Circles - Guidance
8. Graves At Sea - The curse that is
9. Meshuggah - The violent sleep of reason
10. Martyrdöd - List
11. Mantar - Ode to the flame
12. Astronoid - Air
13. Subrosa - For this we fought the battle of ages
14. Håll Det Äkta - Soul cracks the gold
15. Anaal Nathrakh - The whole of the law
16. Bombus - Repeat until death
17. Bölzer - Hero

Kramar VV

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar