söndag 10 januari 2016

Årets Album 2015, plats 1: THIS GIFT IS A CURSE - All Hail the Swinelord

ÄNTLIGEN! Som jag har längtat att få lätta mitt hjärta och berätta glädjens budskap, det vill säga vem som klivit högst upp på pallen i VV-mästerskapet över de bästa albumen 2015. Förstaplatsen går till ett magnetiskt attraherande inferno som ingen mår bra av att gå miste om, nämligen Stockholmsbandet This Gift Is A Curse med deras våldsamma epos All hail the swinelord. 

Jag har funderat mycket kring varför just denna skiva knipit förstaplatsen och kommit fram till att det helt enkelt är för att den känns mest. Fysiskt trycks man ner i stolen eller upp mot väggen och psykiskt vet man inte om man ska gråta av glädje eller sorg. Från första sekund har jag fullständigt dragits med i det virvlande kaos som är All hail the swinelord. Det är en uppvisning i brutal, snabb och avgrundsdjup svartnad hardcore som inte bör lämna någon oberörd. Black metal och hardcore har aldrig haft ett så fint förhållande som när This Gift Is A Curse står som ansvariga.

All hail the swinelord inleds med en käftsmäll i tre etapper med "Swinelord", "New temples" och "Rites". Tempot är ursinnigt och den ljudvägg som slår emot en när man trycker på play lägger sig som en välkommen tyngd över bröstet. På "XI: For I am the fire" skruvas tempot ner och det är helt plötsligt bedövande vackert, om även med en mörk och desperat underton. Tunga "Hanging feet" drar ner oss mot botten ytterligare innan "Old lies" tar vid med ett i det närmaste rockigt sväng. "We use your dead as vessels" är ytterligare en käftsmäll innan "Åskrådare" avslutar med en så övertygande desperation att jag tror apokalypsen är kommen varje gång. Den finstämmiga sången på klingande skånska är ett vackert inslag och jag älskar det postrockiga bygget låten vilar på.

Det är mixen av dels det ursinniga musikaliska och känslomässiga manglet och dels det desperata, ångestladdade svårmodet som gör All hail the swinelord till en helt komplett känslo- och musikupplevelse, och följdaktligen en enastående skiva. Produktionen är massiv och tung och tillsammans med musiken ger den mig en känsla av att få en käftsmäll och en varm omfamning på samma gång. This Gift Is A Curse har lyckats ge mig samma omvälvande känsla som jag fick när jag hörde den gamla legendariska hardcoreskivan It´s me God (1997) med Breach som fjunig tonåring. Det finns också en del musikaliska paralleller dem emellan. Med tanke på att jag fortfarande håller It´s me God som ett mästerverk förstår ni hur högt jag rankar All hail the swinelord. Det är helt underbart att This Gift Is A Curse är svenskar, och helt sjukt att de inte är större än vad de är. Det dröjer nog inte länge innan det blir ändring på den saken.

Kolla in hela listan nedan och klicka dig vidare i den om du missat något gött. Med det tackar Veckans Vrål för uppmärksamheten, tålamodet och ett fint 2015. Med hopp om många vrålrelaterade äventyr 2016!

This Gift Is A Curse.



HELA LISTAN:
1. This Gift Is A Curse - All hail the swinelord
2. Deafheaven - New bermuda
3. Baroness - Purple
4. Elder - Lore
5. Khemmis - Absolution
6. God Mother - Maktbehov
7. Tribulation - The children of the night
8. Panopticon - Autumn eternal
9. High On Fire - Luminiferous
10. Minsk - The crash and the draw
11. Black Breath - Slaves beyond death
12. Ghost - Meliora
13. Napalm Death - Alex predator - Easy meat
14. Monolord - Vænir
15. Eidola - Degeneraterra
16. Ghost Bath - Moonlover
17. Soilwork - The ride majestic
18. Raised Fist - From the north
19. Turnstile - Nonstop feeling
20. Parkway Drive - Ire


Kramar VV

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar